RECENZIJA: IŠČEZLE – JULIA PHILLIPS

Kada sam vidjela da ova knjiga izlazi u hrvatskom prijevodu, moram priznati da sam vrisnula od sreće. Pročitala sam je prije točno godinu dana, a nevjerojatno je kako mi još uvijek prorade emocije kada god je se prisjetim.

Da budem iskrena, kada sam je uzela u ruke, nisam imala pojma o čemu se radi. I da sam pročitala sinopsis, ne bi mi puno pomoglo. Jer Iščezle započinju i završavaju kao triler, a između su nešto mnogo, mnogo više.

Ali, krenimo od početka. Jeste li čuli za Kamčatku, udaljeni poluotok daleko na sjeveru Sibira? Upravo ona mjesto je radnje ove knjige. I, da budem iskrena, to je i glavni razlog što sam uopće zapazila ovu knjigu…Jer, ne samo da je hladna i udaljena, nego je gotovo i nemoguće pronaći knjigu koja radnju smješta na ovaj dijelu svijeta i priča nam o priče o njenim stanovnicima.

Knjiga započinje sa otmicom djevojčica. Dvije sestre nestanu jednog ljetnog dana usred šetnje šumom. Nakon toga slijedi iznenađenje, jer radnja ne nastavlja u tom smjeru, nego se prebacuje u niz kratkih priča kroz koje vidimo kako je taj događaj utjecao na živote različitih ljudi. Osjećamo njihov strah, oprez, njihovu znatiželju i njihove vlastite male istrage i razmišljanja. Ali, to je samo površina, onaj vanjski, vidljivi dio. Kroz prizmu priča o fragmentima života ljudi povezanih sa nemilim događajem, čitatelj će otkriti mnogo o životima ljudi Kamčatke. O usamljenosti majčinstva, studentskom životu, gubitku ljubavi, neispunjenim željama i načinu na koje funkcioniraju obitelji. A ispod svega toga kriju se one prave priče – priče o tuzi, toksičnim vezama, homofobiji, etničkim različitostima, predrasudama i ljubavi. Sam završetak je savršen, jer uspijeva zatvoriti puni krug sa početkom i natjerati vas na razmišljanje o svim onim malim tragovima koji su razasuti kroz knjigu a koje ste možda uspjeli previdjeti.

Iščezle je jedna od onih knjiga koje su sa svakim čitanjem sve bolje, i svakim razmišljanjem o njoj ćete otkriti neke nove dubine i neke nove poglede. Fascinirana sam autoričinim pristupom neobičnim događajima u običnoj svakodnevici kroz koje je uspjela otkriti toliko, ne samo kulturoloških problema, nego i onih generacijskih i civilizacijskih.

Ja sam napravila grešku što sam projurila kroz knjigu nestrpljivo iščekujući rasplet priče. Nemojte napraviti što i ja. Čitajte je polako i pažljivo, razmišljajte i razgovarajte o problematici o kojima govori. Ako imate book club, ovo je savršeno štivo jer ćete u njoj naći mnogo materijala za razgovore. Nadam se da će se i vama ova knjiga svidjeti kao i meni. Možda nekoga ova recenzija potakne na čitanje ili čak kupnju ove knjige. Jer osobno, mislim da je Julia Phillips autorica koja zaista zaslužuje mjesto na vašim policama.

Izdavač: Znanje