Recenzija: Educated – Tara Westover (Obrazovana)

Znate onaj moment kada čitate knjigu i totalno se unesete i počnete razmišljati o njoj kao o nečemu realnom, stvarnome…pa se onda morate uštipnuti kako biste sami sebi rekli – ne, to je samo fikcija, takve priče ne postoje. Kod ove se knjige dešava upravo suprotno, čitajući knjigu toliko se  unesete u priču, da kada stanete i skužite da je to što čitate nečija životna priča, da je to sve zaista netko doživio i zapisao, u tom momentu ostanete istinski zatečeni.

Educated je knjiga koja djeluje kao idealan scenarij za film o životu na američkom sjeverozapadu. Mormoni, vjera, teorije zavjere, čudni životni stilovi i mnogobrojne obitelji zaista ne djeluju kao da su dio današnjeg, modernog svijeta. Tara Westover 32-godišnja je spisateljica, te doktorica znanosti sa diplomom iz intelektualnom povijesti na Camebridgeu. Da je do te točke u životu došla iz ruralnog Idaha, kao kćer mormonskih fundamentalista, koji nisu vjerovali u znanost, doktore i obrazovni sustav, već su se liječili doma, živjeli po nekim svojim vjerskim načelima, djecu obrazovali  doma (do neke osnovne razine), a sve bolesti i ozlijede liječili sami uz pomoć eteričnih ulja i biljaka. Otac joj je bio u konstantnom strahu od države, gradio je bunker pripremajući se za smak svijeta i živio od prodavanja željeza i građevine, dok je majka radila kao babica u mormonskoj zajednici, gdje je mnogo poroda bilo izvođeno upravo u kućama. Do njene devete godine nije bila niti registrirana kao rođena, a kada su je napokon odlučili prijaviti i izvaditi joj rodni list, nekoliko članova obitelji nije bilo potpuno sigurno na koji je dan točno rođena.  Obzirom da njeni roditelji nisu voljeli da čita i da je njenom ocu draže bilo da dane provodi sa njim  i braćom na raznim odlagalištima otpada, zaista je fascninantno kako je Tara (uz pomoć brata),  odlučila sama naučiti matematiku, znanost i engleski jezik kako bi položila ACT ispit i sa 17 godina upisala Brigham Young University, privatno mormonsko sveučilište u Utahu. Iako se borila sa ogromnim propustima u obrazovanju (tj. njegovim gotovo potpunim nedostatkom), uz mnogo truda, čitanja i učenja uspjela je završiti sve četiri godine, dobiti ponudu za nastavak školovanja na Camebridgeu (uz stipendiju zaklade Billa i Melinde Gates) uz gostujući semestar na Harvardu.

Uz povijest obiteljskog nasilja od strane brata, osobnih uvjerenja koja su se kosila sa modernim društvom, te dolasku iz jedne totalno izolirane zajednice, zaista je fascinantno kako je ova žena uspjela uz pomoć obrazovanja proširiti svoje vidike te uzdići se toliko da postane svjesna svojih predrasuda i usađenih obrazaca, preispitati ih i izgraditi se kao otvorena osoba. Neminovno je da ćete nakon pročitane knjige udariti po google-u i youtube-u u potrazi za intervjuima ove autorice. I da ćete, kao i ja, satima ostati prikovani za ekran. Jer vidjeti ćete jednu predivnu, elokventnu ženu, koja o svojim usponima i padovima govori otvoreno, simpatično i nevjerojatno iskreno. Nije čudno da je knjiga proglašena jednom od najboljih knjiga 2018.te godine, koju su preporučili velikani poput Oprah i Billa Gatesa. Pročitajte knjigu, pogledajte koji video (preporučam ovaj : Tara Westover – intervju) i zapamtite da nas volja, ustrajnost i marljiv rad, zaista mogu odvesti svugdje.